dinsdag 20 juni 2017

Wat ik leerde van Ontspannen voor beginners van Gilleske Kreijns

Ik ben een echte stresskip. Dat ben ik altijd al geweest en zal ik ook altijd zijn, vrees ik. Soms pieker ik mezelf letterlijk ziek en dat wil ik in de toekomst gewoon niet meer. In Ontspannen voor beginners van yogadocent Gilleske Kreijns vond ik gelukkig al een aantal technieken om hier mee te leren omgaan. 


1. Waarom ik yoga zo leuk vind
Een tijdje geleden deed ik voor de eerste keer mee met een yogales in onze sportschool en ik was direct verkocht. Dat had ik eerlijk gezegd helemaal niet verwacht, integendeel. Het was pas toen ik dit boek las, dat ik begreep waarom ik het zo fijn vind. Eén uur lang zit ik in mijn lichaam in plaats van in mijn hoofd. Eén uur lang niet denken, maar voelen. 

2. Wat yoga niet is
Ik had nogal wat vooroordelen over yoga. Het beeld dat ik had van een typische yogi, paste helemaal niet bij het beeld dat ik van mezelf heb. Ik ben niet superlenig of spiritueel, laat staan zen. Maar Gilleske stelde me gerust: daar heeft yoga niets mee te maken. Iedereen kan aan yoga doen. Als je de lat te hoog legt en probeert de beste te zijn, schiet je je doel voorbij.

3. Dat mediteren niet draait om je hoofd leegmaken
Je leest dikwijls dat je je hoofd moet leegmaken en aan niks mag denken. Geen flauw idee hoe dat moet, want van zodra ik niks mag denken, kan ik alleen nog maar denken aan niks denken. Gelukkig weet ik nu dat mediteren een manier is om je aandacht te sturen en trainen alsof het een spier is en daar hoef je helemaal niet spiritueel voor te zijn. De telmeditatie in het boek werkt bijvoorbeeld heel goed voor mij.

4. Wat mijn energielekken en -bronnen zijn
Je energievoorraad is als een emmer water. Als er een gaatje in de emmer zit, stroomt je energie zomaar weg, hoe vaak je ook bijvult. Pas wanneer je bewust op zoek gaat naar de gaatjes, kun je ze ook vullen. Zowat alle energielekken die Gilleske opsomt, zijn op mij van toepassing. Piekeren, perfectionisme, zelfkritiek - allemaal zo herkenbaar! Maar ook drukke plekken, veel indrukken of bepaalde sociale verplichtingen kelderen mijn energieniveau. Gelukkig weet ik ook hoe ik mezelf weer kan opladen. Lezen, bloggen, yoga, rustig ontbijten, kleuren, wandelen, sporten, fotograferen, ...

5. Dat te veel leuke dingen ook energie vreten
Zoals je hierboven kunt lezen, doe ik veel dingen graag. Zoveel dat ik voor een weekend wel eens een to do-lijstje met leuke activiteiten opstel. Zo wil ik op zondagmiddag lezen, bloggen, wat kleuren, een wandeling maken en als het even kan ook nog een aflevering of twee van mijn favoriete serie meepikken. Ontspannen wordt zo iets wat energie vreet.

6. Hoe ik digitale prikkels kan beperken
De Facebook-app gooide ik een tijd geleden al van mijn telefoon en na het lezen van dit boek heb ik ook alle pushmeldingen van andere apps uitgeschakeld. Bewuste informatieconsumptie is nog zo'n tip die voor de hand lijkt te liggen, maar die toch lastiger in de praktijk te brengen is. Geen hele avonden doelloos zappen, maar bewust programma's, series en films uitkiezen. 

In Ontspannen voor beginners reikt Gilleske Kreijns je praktische tips aan om meer rust in je leven te krijgen. Op een laagdrempelige manier geeft ze inzicht in hoe spanning en stress ontstaan en hoe je die gevoelens kunt tackelen. Als basis gebruikt ze hiervoor toegankelijke yoga-oefeningen en meditaties, zonder zweverig te worden. 


Ontspannen voor beginners
Gilleske Kreijns
Aantal pagina's: 184
ISBN 9789000355341
Uitgeverij Uniekboek | Het Spectrum

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen