donderdag 24 november 2016

RECENSIE | Met ons komt alles goed - Stefan Boonen & Greet Bosschaert

Zo begint het. Een groen huis in de duinen, een pension. Op een dag staat er een jongen voor de deur, Max-Jozef. Hij is de zoon van een piraat. 'Ik moet hier zijn,' zegt hij. Een vergissing, want Pension Flee is er alleen voor dieren. Een jongen kan er echt niet bij.

Maak kennis met Max-Jozef, een jongen die zomaar op een dag komt aanwaaien in Pension Flee. Pension Flee is er eigenlijk alleen voor dieren, heel veel dieren. Maar Flee staat op het punt om zelf te vertrekken, met haar boot de horizon tegemoet te varen. Het pension is al bijna leeg. Alleen een pauw, een hamster, een ezel, een hond, een papegaai en een kat zijn nog 'te geef'. Samen met schilderijtjes van alle 1728 dieren die ooit in het pension verbleven. En nu komt er dus op de valreep nog een jongetje bij wiens vader een tijdje weg is en wiens moeder opgenomen is in een kliniek. Flee en Max-Jozef gaan op zoek naar een nieuwe thuis, voor de overgebleven dieren en de schilderijtjes, maar ook voor zichzelf.

Op een gevoelige en subtiele manier beschrijft Stefan Boonen de lotgevallen van de jonge Max-Jozef. Korte zinnetjes maken dat het verhaal makkelijk leest. Samen met de prachtige illustraties tussendoor zorgt dit ervoor dat je het boek zo uit hebt. De vertelstijl deed me een beetje denken aan die van Koos Meinderts. Zo valt er heel wat te ontdekken tussen de regels.

Greet Bosschaert gebruikte voor dit boek de originele houtsneden en gravures van haar overleden vader Renaat Bosschaert. Oorspronkelijk werden deze afgedrukt in zwart-wit met een drukpers, maar Greet gebruikte de houtblokken dit keer zonder pers. Ze voegde er - voornamelijk primaire - kleuren en eigen illustraties aan toe. Dit geeft een heel bijzonder, vrolijk effect en doet tegelijk wat abstract aan.

Met ons komt alles goed is een origineel, gevoelig verhaal over vliegen en geluk vinden, maar ook over eenzaamheid en durven. Een prachtig voorleesboek, maar zeker ook geschikt voor kinderen die zelf al redelijk goed kunnen lezen, vanaf een jaar of negen.

Met ons komt alles goed
Stefan Boonen & Greet Bosschaert
Aantal pagina's: 88