woensdag 5 juli 2017

RECENSIE | Bijzonder normaal - Marjolijn Zuidema

In deze bijzondere jeugdroman leren we Valerie kennen. Valerie is een jonge meid, met een probleem. Ze wordt gepest, heeft weinig vriendinnen en nul-komma-nul zelfvertrouwen. Valerie is niet zoals de meiden uit haar klas. Ze is anders. Ze is bijzonder. En alsof dat niet al erg genoeg is, is ze ook nog eens verliefd. Tot over haar oren verliefd op Florentijn, die alleen maar de leukste jongen uit haar klas is. Belachelijk, dat weet zij ook. Want wat moet Florentijn met haar? Ze is niet populair, hij wel. En met haar zelfontworpen kleding is Valerie het lachertje van de school. Echt niet dat Florentijn iets in haar ziet… toch?

Dan komt Pia in het huis naast Valerie en haar ouders wonen. Pia is een onafhankelijke jonge vrouw, zelfverzekerd, vriendelijk en veganist. Pia is ook anders, maar lijkt daar totaal geen last van te hebben. Ze houdt juist van anders zijn. Ze is één van de weinigen die Valerie oprecht bewondert om haar unieke stijl. Wat de kickstart vormt voor een ongewone, maar hechte vriendschap. Pia vertelt Valerie over haar levenskeuzes, maar kan zij haar ook helpen met die van haar?

Een tijdje geleden kreeg ik een enthousiast mailtje van Simone van The Black Sheep Indie, een self-publishing platform. Ze stelde een aantal pas verschenen e-boeken voor en dit boek sprak me onmiddellijk aan.

Bijzonder normaal gaat over Valerie, een jonge meid die gepest wordt op school omdat ze anders is. Ze naait zelf haar kleren, is heel creatief én verliefd op de populaire Florentijn. Wanneer Pia haar nieuwe buurvrouw wordt, merkt ze dat anders zijn niet noodzakelijk betekent dat je daar last van hebt. Pia is een zelfverzekerde veganist die Valerie bewondert om haar eigen stijl. Langzaam maar zeker bloeit Valerie open in het gezelschap van Pia en ontstaat er een hechte vriendschap. Maar kan Pia er ook voor zorgen dat Valerie zichzelf aanvaardt?

Bijzonder normaal is een dun boek waar je zo doorheen bent. Op een luchtige manier kaart de schrijfster belangrijke thema's als pesten, vriendschap en zelfacceptatie aan. Zo wordt het een heel actueel en tegelijk tijdloos verhaal.

Vooral jongere lezers zullen zich herkennen in Valerie en de situaties waarin ze terecht komt. Ook Pia is een sympathiek personage, al vond ik haar reacties soms wat overdreven en niet echt geloofwaardig. Ook het einde voelde aan alsof de auteur zich er iets te gemakkelijk van af heeft willen maken. Er is niks mis met een happy end, maar hier worden alle problemen wel heel snel en gemakkelijk opgelost.

Met Bijzonder normaal wilt Marjolijn Zuidema lezers laten zien dat er niks mis is met 'anders' zijn en daar lukt haar goed. Zowel het verhaal als de personages zijn herkenbaar, vooral voor jongere lezers.

Bijzonder normaal
Marjolijn Zuidema
Aantal pagina's: 104