dinsdag 16 mei 2017

RECENSIE | Wachten op een wonder - Sarah Loudin Thomas

1954, West Virginia. Perla Long is op zoek naar een rustige plek waar haar dochtertje Sadie veilig kan opgroeien. Samen strijken ze neer in het stadje Wise. Hun komst gaat vergezeld van een grote droogte. De inwoners gaan wanhopig op zoek naar een verklaring en al snel wordt Perla aangemerkt als de zondebok.

Casewell Phillips heeft geaccepteerd dat hij altijd alleen zal blijven. Totdat hij Perla ontmoet. Ze is alles wat hij in een vrouw zoekt, maar hij heeft al snel door dat ze iets te verbergen heeft. Als de droogte aanhoudt, zorgt Perla’s gave voor verdeeldheid tussen de inwoners.

Wachten op een wonder is het eerste deel in een reeks van drie boeken over mensen die het vermogen lijken te hebben één van Jezus' wonderen te verrichten. Perla Long is zo iemand. Ze slaagt er altijd in om met beperkte middelen veel monden te voeden. Wanneer ze met haar dochtertje Sadie in Wise terecht komt, probeert ze haar gave zo goed mogelijk te verbergen. Dat ze als ongetrouwde vrouw een kind heeft, is al genoeg koren op de molen van alle kwatongen in het dorp. Ook Casewell Phillips heeft hier een uitgesproken mening over, maar deze komt al snel lijnrecht tegenover zijn warme gevoelens voor Perla te staan. Wanneer een uitzonderlijke droogte de streek treft, is Perla kop van jut. De inwoners spreken van een vloek, hekserij zelfs, maar misschien is Perla wel de enige die hen kan redden van de hongerdood.

Een roman met een christelijke insteek dus en dat komt - uiteraard - duidelijk naar voren in het verhaal. Ik hou op zijn tijd wel van dit soort boeken. Flessenpost en Tot we elkaar weerzien van Penelope J. Stokes bijvoorbeeld zijn geweldige, inspirerende christelijke romans. Toch had ik een beetje een wrang gevoel bij Wachten op een wonder. De boodschap die Sarah Loudin Thomas wil overbrengen is er één van vergiffenis en liefde. Een prachtige, hoopvolle boodschap die helaas grotendeels verloren gaat doordat het geheel ontzettend geforceerd en vooral heel prekerig overkomt.

Verder mist het verhaal sfeer. Zowel de omgeving als de personages komen niet tot leven. Daarbij komt nog dat ik me van begin tot einde blauw ergerde aan Casewell. Ik begrijp best dat zijn ideeën over vrouwen eigen zijn aan de tijdgeest, maar toch geloof ik dat de schrijfster hier een andere invulling aan had kunnen geven. De zeldzame hoofdstukken vanuit het perspectief van Perla vond ik veel interessanter, net zoals de verhaallijn rond de zusters Talbot en hun aanbidder Frank.

Perla's gave om veel monden te voeden met weinig middelen zou het verhaal naar een hoger niveau kunnen tillen, het een extra dimensie kunnen geven, maar voor mijn gevoel lukt dit helemaal niet. Het ligt er zo vingerdik bovenop dat het amper nog een wonder te noemen is. Wat subtiliteit en een vleugje magie had hier wél wonderen gedaan.

Het idee van een gave had in combinatie met de boodschap die de schrijfster wilt overbrengen een sterke, hartverwarmende roman kunnen opleveren. De uitwerking ervan laat echter te wensen over, waardoor het boek minder indruk op me maakte dan ik gehoopt had.

Wachten op een wonder
Oorspronkelijke titel: Miracle in a Dry Season (Vertaling door Cora Kool)
Sarah Loudin Thomas