donderdag 12 januari 2017

RECENSIE | Mijn bodyguard - Jodi Ellen Malpas

Voormalig scherpschutter Jake Sharp krijgt een nieuwe baan: hij wordt de bodyguard van de knappe, eigenwijze miljonairsdochter Camille. Zijn taak? Haar beschermen tegen haar drugsverslaafde ex. Maar als Camille en Jake gevoelens voor elkaar krijgen, komen de verhoudingen op scherp te staan. Kan Jake nog wel tot het uiterste gaan om Camille te beschermen? Of moet Jake Camilles veiligheid verkiezen boven hun liefde?

Samen met het nieuwe jaar overviel me een kanjer van een leesdip. Het ene moment was er nog niks aan de hand en het andere moment leek geen enkel boek me nog interessant. Hoog tijd dus voor een romantisch verstand-op-nul-boek zoals Mijn bodyguard van Jodi Ellen Malpas. Je kent de schrijfster misschien nog wel van de Mijn man- en Mijn nacht-trilogieën, maar dit boek is een stand alone.

In Mijn bodyguard spelen Jake en Camille de hoofdrol. Jake, een getraumatiseerde ex-scherpschutter, verdient tegenwoordig de kost als bodyguard. Miljonairsdochter Camille Logan is zijn meest recente opdracht. Haar vader huurde hem in na bedreigingen aan haar adres, maar het lijkt er sterk op dat de man zelf ook wat te verbergen heeft. Jake gaat op onderzoek uit en probeert het raadsel van de bedreigingen op te lossen. Ondertussen probeert hij zo goed en zo kwaad als het kan zijn gevoelens voor Camille te onderdrukken. Wanneer hij erkent dat zij meer voor hem wordt dan gewoon een opdracht, veranderen hun levens echter voorgoed.

Ieder hoofdstuk wisselt het perspectief tussen dat van Jake en dat van Camille. Een goeie zet van Malpas, want zo leer je ze allebei goed kennen. Waar ik wel moeite mee had, was het ik-perspectief. Vooral in het begin voelt het vaak geforceerd en onrealistisch aan. Zelfs in die mate dat het me heeft doen twijfelen of ik wel verder zou lezen. Gelukkig wordt het verhaal gaandeweg steeds interessanter en stoorde het perspectief me veel minder.

Bij het lezen van de omschrijving, verwachtte ik geen originele verhaallijn. Een rijke meid die een relatie begint met haar knappe bodyguard, het is een huizenhoog cliché. Dat Jodi Ellen Malpas Jake en Camille zo goed zou uitwerken en met een originele ontknoping op de proppen zou komen, zag ik dus niet aankomen. Camille is niet het verwende nest waar je haar in eerste instantie voor aanziet, in tegendeel. Ze is een zelfstandige vrouw die heel goed weet wat ze wilt en ze geeft Jake regelmatig tegenwind, wat dan weer zorgt voor komische situaties en dito dialogen.

Na een valse start wist Mijn bodyguard me dus toch nog te verrassen! De personages zijn prima uitgewerkt en de schrijfster is er in geslaagd om een originele invulling te geven aan een verhaal dat één groot cliché had kunnen zijn.

Mijn bodyguard
Oorspronkelijke titel: My Protector (Vertaling door Gabriella van Karsbergen)
Jodi Ellen Malpas