dinsdag 13 december 2016

RECENSIE | Hygge - Meik Wiking

Denemarken is het gelukkigste land ter wereld. Meik Wiking dicht dit grotendeels toe aan hygge, de Deense mentaliteit voor het leven. Denen focussen zich op de dingen die er echt toe doen, zoals quality time met vrienden en familie, en genieten van de goede dingen in het leven. In zijn boek Hygge vind je praktische stappen en tips om zelf meer hygge te leven, ondersteund door Meik Wikings onderzoek aan het Happiness Research Institute. Omarm hygge en word gelukkiger!

Kaarsjes, een dekentje, mijn warmste sokken, mijn lievelingsthee, chocolade en een goed boek. Het liefst terwijl het buiten pijpenstelen regent of vriest dat het kraakt. Meer heb ik niet nodig om belachelijk gelukkig te zijn. Nu weet ik dat dat in Denemarken een echte levensstijl is en "hygge" heet. Blijkt dat ik dus niet saai ben, maar een echte hyggekampioen!

Meik Wiking is CEO van het Happiness Research Institute in Kopenhagen. Hij schreef talloze rapporten, artikelen en boeken over welzijn, geluk en vrije tijd en is dus een echte expert op dat gebied.

In dit boek legt hij uit wat hygge juist is en waarom het zo belangrijk is voor de Denen. Hij legt de link tussen hygge en geluk, maar ook eten, design en Kerstmis komen aan bod. Verder geeft hij tips om je leven hyggeliger te maken. De meeste van die tips zijn heel simpel, bijvoorbeeld een tv-avondje met vrienden organiseren, gezelschapsspelletjes spelen of warme sokken aandoen. Echt nieuwe inzichten haalde ik dus niet uit dit boek, maar het maakte me wel bewuster van alles wat gezellig is en me gelukkig maakt.

Naast het feit dat Hygge leuk en interessant is om te lezen, ziet het er ook prachtig uit. Dik, mat papier vol met prachtige foto's, vrolijke grafiekjes en leuke illustraties. Om van die cover nog maar te zwijgen. Want dat is zonder twijfel de hyggeligste van het jaar!

Hygge is echt zo'n boek om thuis de hele winter te laten rondslingeren, af en toe eens door te bladeren en toevallige bezoekers in hun handen te duwen. Of om cadeau te doen onder de kerstboom, dat kan natuurlijk ook. Want hygge moet je delen!

Hygge - De Deense kunst van het leven
Oorspronkelijke titel: The Little Book of Hygge - The Danish Way to Live Well (Vertaling door Barbara Lampe)
Meik Wiking