dinsdag 29 november 2016

RECENSIE | Vind ik leuk! - Lena Miller

Kiki weet niet wat haar overkomt wanneer alles wat ze op haar online profiel plaatst, uit blijkt te komen. Nadat ze per ongeluk al aardig wat schade heeft aangericht, waaronder het letterlijk dood laten vallen van haar docente Engels, beseft ze dat de mogelijkheden om haar leven er leuker op te maken eindeloos zijn. Dat mag ook wel, want sinds haar moeder de benen heeft genomen en Kiki is achtergebleven met haar wereldvreemde vader, ziet haar wereld er niet al te rooskleurig meer uit. Kiki plaatst de ene wensupdate na de andere, maar alles wat ze laat gebeuren pakt heel anders uit dan ze had gehoopt. Kan ze de narigheid die ze heeft veroorzaakt nog herstellen? En kan ze accepteren dat het echte leven niet zo perfect is als zij graag zou willen?

Stel je voor dat alles wat je op sociale media post ook echt uitkomt. Het overkomt de veertienjarige Kiki Bikker. Nadat haar excentrieke vader geprutst heeft met de privacyinstelling van haar Hashtag-profiel, gebeurt alles wat ze daarop plaatst ook echt. Voor Kiki betekent dit dat ze haar saaie leventje opeens een heel andere wending kan geven. In het begin is het natuurlijk dolle pret. Ze laat één van haar vriendinnen een talentenjacht winnen, haalt haar moeder weer terug naar huis en zorgt ervoor dat de knappe Luuk haar mee uitvraagt. Maar alles draait uiteindelijk heel anders uit dan ze in gedachten had. Kan Kiki haar wensen nog terugdraaien?

In deze jeugdroman draait alles rond sociale media en hoe deze een vertekend beeld kunnen geven van de werkelijkheid. Het citaat aan het begin van het boek omschrijft het perfect:

The reason we struggle with insecurity is because we compare
our behind-the-scenes with everyone else’s highlight reel.

Lena Miller heeft aan dit actuele thema een originele en fantasierijke invulling gegeven. Zonder belerend te zijn geeft ze heel wat wijze lessen mee over sociale media en hoe jongeren daar veilig mee om kunnen springen. Verder verwerkt ze voor jongeren heel herkenbare problemen in het verhaal. Gescheiden ouders, vriendschappen die op de helling komen te staan, verliefd worden op een jongen die jou niet ziet staan, ...

Het verhaal kent geen echte onverwachte wendingen, maar blijft door de ongedwongen stijl wel boeien. Alleen al de manier waarop de schrijfster Kiki tot leven wekt; is prachtig om te zien. Ze zou zomaar een vriendin of een buurmeisje van je kunnen zijn. Ik ben er dan ook zeker van dat veel jonge lezers zich in haar zullen herkennen.

Vind ik leuk! is een actuele en fantasierijke jeugdroman vol herkenbare situaties die je wijst op de gevaren van sociale media.

Vind ik leuk!
Lena Miller