dinsdag 22 november 2016

RECENSIE | Rauw - Yvonne Deinert

Met de sportschool, school, zijn vrienden en zijn vriendin is het leven van de negentienjarige Bram best oké, tot in een klap alles anders wordt. Sporten, stappen, examens en feesten krijgen ineens een rauwe rand. Maar ondanks zijn woede, twijfels en verdriet gaat hij door. Rauw is een verhaal over verlies en pijn maar vooral over keihard vallen, opstaan en je leven na een heftige gebeurtenis weer op de rails krijgen.

In Rauw volgen we de negentienjarige Bram. Samen met zijn tweelingbroer Tim haalt hij wel eens een verwisseltruc uit. Zo gaat het ook op de avond dat Brams vriendinnetje naar de film wil, maar Bram een belangrijke challenge heeft in de sportschool. Tim gaat in zijn plaats naar de bioscoop en krijgt een vreselijk ongeluk waarna hij overlijdt. Bram wordt overmand door schuldgevoelens en verdriet. Hij had op die plaats moeten zitten! Hij is degene die dood had moeten gaan! Bram weet zich geen raad met zijn gevoelens. Hij voelt zich ontzettend eenzaam en probeert op alle mogelijke en onmogelijke manieren zijn pijn te verlichten. Stilaan sluit Bram zich af voor alles en iedereen. Hij wilt met niemand nog over Tim praten en voelt zich eigenlijk nog het best bij Tien, een meisje dat hij pas leerde kennen na Tims overlijden. Bij haar is hij Bram, niet het overgebleven deel van een tweeling.

Yvonne Deinert, die we nog kennen van het geslaagde YA-debuut Het midden van nergens, heeft met Rauw een realistisch boek geschreven over rouw bij jongeren. Dat is geen sinecure, maar de schrijfster slaagt hier wonderwel in. De manier waarop Bram wordt neergezet getuigt van een bijzonder inlevingsvermogen. Zijn gevoelens zijn heel intens en komen hard aan. Brams verhaal wordt afgewisseld met cursieve stukjes herinneringen aan Tim. Daardoor leer je hem ook beter kennen.

Op een bevattelijke manier schrijft Yvonne Deinert over de verschillende manieren waarop mensen met rouw omgaan, over hoe persoonlijk rouw eigenlijk is. Bram, zijn ouders, zijn vrienden en ondertussen ex-vriendinnetje gaan allemaal anders om met hun verdriet en daar is niks mis mee. Ook schenkt ze aandacht aan bepaalde vragen die verlies met zich meebrengt, bijvoorbeeld wat je zegt als ze je vragen hoeveel broers en zussen je hebt.

Rauw is een treffend, realistisch verhaal over rouw bij jongeren. Een boek dat thuishoort in iedere schoolbibliotheek. Ik ben er namelijk zeker van dat het veel lezers kan helpen. Niet alleen als je zelf iemand verliest, maar ook wanneer het iemand in je omgeving overkomt.

Rauw
Yvonne Deinert
Aantal pagina's: 96