zaterdag 12 november 2016

RECENSIE | De wereld achter het water - Jen Minkman

In dit spannende vervolg op Het Boek van Voorheen zijn Leia en Walt op weg naar de Wereld achter het Water, waar het legendarische land Cornwall op hen wacht. Tony, hun nieuwe vriend, heeft hen verteld dat alle oorlogen uit het verleden vergeten zijn en dat de inwoners van Bodmin en Dartmoor in vrede met elkaar leven. Mensen houden zich aan de regels van een religie van weleer die vergiffenis en geweldloosheid predikt.

Helaas komen ze er al snel achter dat zelfs een vredelievende, ideale samenleving zoals in Dartmoor zijn tekortkomingen heeft. Na een verboden reis naar Exeter, de oude stad van hun voorvaderen, ontdekken de twee Eilanders meer over de nieuwe wereld dan ze lief is.

Wat als de prijs die je moet betalen voor vrede op aarde te hoog is?

Hoewel dystopische verhalen niet mijn ding zijn, bevielen de boeken van Jen Minkman me tot nu toe altijd heel goed. Na Het Boek van Voorheen was ik dan ook heel nieuwsgierig naar wat De wereld achter het water zou brengen.

In Het Boek van Voorheen kwamen afwisselend Leia en Walt aan het woord, dit keer zijn dat Leia en Alisa. Deze laatste blijft achter op Tresco terwijl Leia en Walt samen met hun vriend Tony op Cornwall zijn om kennis te maken met de mensen en de cultuur daar. De oorlog die er woedde is over en de bevolking leeft weer in vrede samen. Maar die vrede heeft zo zijn prijs. En ook op Tresco loopt niet alles op rolletjes sinds de twee bevolkingsgroepen herenigd werden.

Het was al een tijdje geleden dat ik Het Boek van Voorheen las en het kostte me heel wat moeite om terug in het verhaal te komen. Gaandeweg kwam alles wel terug, maar een terugblik of een samenvatting was wel fijn geweest.

Er wordt veel gepraat en de problemen op de twee eilanden worden uitgebreid geschetst, maar ik miste actie. Naar het einde toe wordt dit voor een stukje goedgemaakt, maar daarna is het boek ook zo uit en blijf ik toch nog op mijn honger zitten. Ik was ervan overtuigd dat dit kwam omdat het een tweede deel is. Je ziet vaak dat dat een soort verbindingsstuk tussen het begin en het slot vormt, maar op zich niet veel toevoegt. Alleen kwam ik er later achter dat er geen derde deel meer komt. Jammer, want ik keek uit naar een knaller van een sluitstuk; een fantastische ontknoping zoals we dat van Jen Minkman gewoon zijn.

Ondanks dit alles vloog ik dankzij de fijne schrijfstijl toch weer door het verhaal. Het perspectief van Alisa vormde daarnaast een mooie aanvulling op dat van Leia. Thema's als religie en cultuurverschillen zijn ook hier weer prominent aanwezig en vormen genoeg stof tot nadenken.

De wereld achter het water
Jen Minkman
Aantal pagina's: 236