vrijdag 7 oktober 2016

RECENSIE | Meisjes met dromen - Paulien Andriessen

Beroemd zijn, dat wil iedereen wel! Maar wat hebben beroemde vrouwen als meisjes gedaan vóórdat iedereen hen kende? Hebben ze een slim plan bedacht, zijn ze een weddenschap aangegaan, konden ze een handicap overwinnen? Ze hebben er in ieder geval erg hun best voor moeten doen, want de roem kwam hun niet zomaar aanwaaien. In dit boek maak je kennis met tien bijzondere meisjes voor wie een droom in vervulling is gegaan.

In tien korte hoofdstukken leren we evenzoveel bekende dames beter kennen; van Coco Chanel over Agatha Christie tot Amelia Earhart. Hun vakgebieden en de tijd waarin ze leefden lopen erg uit elkaar, maar één ding hebben alle dames gemeen: ze gingen voluit voor hun grote droom. Sommigen wisten al heel jong welke richting ze uit wilden met hun leven, anderen kwamen daar pas gaandeweg achter.

In tijden waar vrouwen niet geacht werden iets anders te willen zijn als moeder en huisvrouw slaagden zij erin om hun dromen werkelijkheid te laten worden. Pilote, schrijfster, wetenschapster of verpleegster worden was simpelweg niet aan de orde, maar zij kregen het toch voor mekaar. De boodschap die de schrijfster met dit boek wilt overbrengen is dan ook heel duidelijk: laat niemand je ervan weerhouden om je dromen waar te maken.

Paulien Andriessen schrijft het liefst over meisjes en geschiedenis, zo lees ik op de website van Clavis. En dat doet ze heel goed. Meisjes met dromen mag dan een informatief boek zijn, je wordt niet om de oren geslagen met data en nutteloze feitjes. Ieder meisje krijgt een eigen verhaal dat fijn is om te lezen en tegelijk nieuwsgierig maakt naar meer. De illustraties van Monique van den Hout passen hier prima bij, maar ze zouden nog beter tot hun recht komen in kleur.

Meisjes met dromen is een inspirerend boek over tien bijzondere meisjes van vroeger voor al die bijzondere meisjes van vandaag, jong en minder jong.

Meisjes met dromen
Paulien Andriessen (illustraties door Monique van den Hout)