woensdag 5 oktober 2016

RECENSIE | De eerste vrouw - Susan Smit

Zij was de diva van de internationale operahuizen die had gezworen nooit te trouwen. Hij was de vechter, de gokker, de hartenbreker met het engelengezicht die furore maakte op het toneel. Samen vormden de Amerikaanse Geraldine Farrar en de Nederlander Lou Tellegen een van de meest legendarische artiestenkoppels aller tijden.

In De eerste vrouw verbeeldt Susan Smit met trefzekere pen hun grenzeloze ambitie, hun twijfels, angsten en hartstochtelijke liefde die is gedoemd te mislukken. Maar tegelijkertijd is de roman het verhaal van een opwindende tijd waarin Europa in een gruwelijke oorlog haar onschuld verliest; de vrouwenbeweging voorzichtig voet aan de grond krijgt, en een massamedium het levenslicht ziet dat de wereld voorgoed zal veranderen: de film.

Mijn eerste kennismaking met Susan Smit was En dan de liefde, feelgood non-fictie over, jawel, de liefde. Een thema dat ook centraal staat in De eerste vrouw, haar nieuwste historische roman. Ik kreeg van Lebowski Publishers een vooruitexemplaar en was meteen in de ban van de mysterieuze vrouw op de cover.

Zowel Geraldine Farrar als Lou Tellegen zijn personages die tot verbeelding spreken. Geraldine is de eigenzinnige operazangeres die gezworen heeft nooit te zullen trouwen. Ze leeft voor haar kunst en niets anders lijkt er toe te doen. Tot ze Lou ontmoet. Een casanova, een gokker die belust is op roem en met zijn krachtige kaaklijn het publiek en menig vrouwenhart voor zich weet te winnen. Ze zijn op alle vlakken tegenpolen en hun relatie is gedoemd om te mislukken. Maar tegelijk is er die allesverzengende liefde waarvan je ook als lezer hoopt dat ze mag blijven duren.

Met De eerste vrouw toont Smit zich een verhalenvertelster pur sang. Met veel gevoel voor sfeer schept ze een wereld van glitter en glamour die voor je ogen tot leven komt en door haar vlotte pen worden Geraldine en Lou mensen van vlees en bloed. Het boek staat werkelijk bol van de prachtige zinnen. In die mate zelfs dat al dat gegoochel met mooie woorden soms wat wollig overkomt. Op bepaalde momenten vertraagt het gewoon het verhaal en voegt het niet echt meer iets toe. Toch moet ik het haar nageven: Susan Smit lijkt van alle markten thuis. Spirituele lectuur, non-fictie en ook historische romans gaan haar goed af; daar is De eerste vrouw het beste bewijs van.

Benieuwd naar dit boek? Op het Youtube-kanaal van Lebowski Publishers vertelt Susan Smit over haar nieuwste telg en leest ze eruit voor.

De eerste vrouw
Susan Smit